Mentale gezondheid in de klas: welke rol heb je als IB'er?

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Emoties en gevoelens horen bij het leven van alle dag, ook voor kinderen. Het is belangrijk dat kinderen gedachten en gevoelens delen in plaats van die voor zichzelf te houden en dit genormaliseerd wordt. Mentale klachten komen vaak rond het veertiende jaar naar buiten, waardoor preventie in de bovenbouw van het basisonderwijs van belang is. In deze cursus krijg je van Elsbeth Kuysters achtergronden over de mentale gezondheid van kinderen van 10 tot 12 jaar en waarom het zo belangrijk is om juist op deze leeftijd emoties en gevoelens bespreekbaar te maken. Ook krijg je tips over hoe je de leerkracht kan ondersteunen en begeleiden om mentale gezondheid in de klas bespreekbaar te maken. Dit kan op een laagdrempelige manier en een wijze die aansluit bij het bestaand curriculum van het primair onderwijs.

Leerdoelen

Na afloop van de cursus kun je:

  • mentale gezondheid bespreekbaar maken in het team.
  • de leerkracht ondersteunen bij het implementeren van mentale gezondheid in de klas

Auteur

  • Elsbeth Kuysters

    Elsbeth Kuysters is psycholoog en werkzaam voor Stichting Saarisnietgek. Deze stichting maakt mentale gezondheid laagdrempelig bespreekbaar voor kinderen in de leeftijd van 10-12 jaar. In deze functie komt ze wekelijks in contact met leerkrachten en met name intern begeleiders, die willen werken aan mentale gezondheid in de klas. Elsbeth werkt meer dan 30 jaar als psycholoog en de laatste zeven jaar is haar aandachtsveld verschoven naar jongeren, mede ingegeven door persoonlijke ervaringen van haar dochter. Elsbeth spreekt op congressen over mentale gezondheid jongeren, geeft nascholing voor jeugd- en onderwijsprofessionals en schrijft blogs en artikelen. 

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht